Blog

Jak oswoić proces zmiany

 

Co czujesz, kiedy słyszysz: nadchodzą zmiany, teraz wiele się zmieni, to będzie nieodwracalna zmiana? Jakie myśli towarzyszą Twoim odczuciom? Co zwykle  jest w takiej sytuacji Twoją pierwszą reakcją? Niezależnie od odpowiedzi, których sobie udzielisz na te pytania, wiedz, że niemal zawsze Twoja reakcja jest nawykowa, automatyczna i wspierająca ważne dla Ciebie potrzeby.

Jaką masz wersję oprogramowania?

W ciągu ostatniego roku, podczas którego przez moje życie przetoczyła się fala zmian, bardzo często słyszałam od rodziny, przyjaciół i znajomych komentarze – od entuzjastycznych : Ale się pozmieniało u Ciebie, aż Ci zazdroszczę!, Super, nowy rozdział w życiu! … poprzez zatroskane: A nie boisz się tak wszystkiego wywracać do góry nogami? … aż do pełnych podziwu: Ty to chyba lubisz zmiany, co? Ja to bym się tak bała, ja tam nie lubię zmian… Wszystkie te komentarze obrazują spektrum reakcji człowieka na zmiany i są głęboko osadzone w naszym podświadomym systemie reagowania, określanym w coachingu jako metaprogramy. Metaprogramy to zespół głęboko nieuświadomionych nawyków, które sprawiają, że reagujemy i funkcjonujemy w określony sposób. Metaprogramy powstają w wyniku predyspozycji mózgu, ale też wychowania, wpojonych przekonań i zdobytych doświadczeń. Krótko mówiąc to takie nasze wewnętrzne oprogramowanie, które działa sobie w tle naszych świadomych procesów myślowych. W przypadku zmiany mamy do czynienia z dwoma biegunowymi reakcjami: nastawieniem na podobieństwa i na różnice.

Osoby nastawione na podobieństwa to tzw. odporni na zmianę.  Jeśli jesteś osobą z tej grupy, lubisz wszystko, co znane i powtarzalne. Chodzisz do pracy tą samą drogą, kupujesz od lat w tym samym sklepie i u tej samej babci na targu, jadłospisu nie zmieniłeś od przedszkola, masz swoje ulubione rytuały, które budują Twój dzień, używasz prehistorycznego modelu komórki, nie lubisz tych wszystkich nowych udziwnionych gadżetów i konsekwentnie realizujesz te same cele i wartości na wszystkich etapach życia. Jeśli zaś jesteś osobą, która w rzeczywistości dostrzega różnice, a wręcz ich poszukuje – przez wszelkie zmiany przechodzisz w podskokach. Lubisz zmieniające się otoczenie i nowych ludzi wokół, chętnie zmieniasz pracę, gdy tylko masz okazję, próbujesz nowych potraw, jesteś wymarzonym klientem producentów sprzętu elektronicznego, poszukujesz wciąż nowych wyzwań i celów. Opisane przykłady to oczywiście dwie skrajności, które w statystycznej populacji występują u 10% – 20% przedstawicieli. Reszta społeczeństwa jak zwykle oscyluje po środku, a więc jest przywiązana do pewnej stałości w życiu, ale również otwarta na modyfikacje w granicach normy.

Pokonaj opór pytaniami!

Niezależnie od tego, do której grupy należysz, zdobycie świadomości na temat własnego metaprogramu jest cenne, ponieważ może Ci pomóc w przechodzeniu przez zmiany w życiu w sposób kontrolowany i przezwyciężyć opór, który przeszkadza Ci iść naprzód.

 Oto klika pytań do autocoachingu, które mogą rzucić nowe światło na sytuację i wesprzeć Cię w procesie zmiany:

    1. Co cennego było w dotychczasowej sytuacji? Jaka pozytywna intencja lub idea jej towarzyszyła?
    2. Co w nowej sytuacji dostrzegłaby osoba z przeciwnego bieguna metaprogramu zmian?
    3. Jak nowa sytuacja wspiera moje dążenia i cele?
    4. Jak w nowej sytuacji w inny sposób mogę realizować tę samą intencję, te same dążenia i cele?
    5. Jakie mam pozytywne doświadczenia i zasoby, które mogę wykorzystać w nowej sytuacji?
    6. Gdyby zdarzył się cud i poczułbym się dobrze w nowej sytuacji, to jak inaczej bym myślał, reagował?
    7. Kto może mnie wesprzeć w przechodzeniu przez zmianę?
    8. Jak mogę zakomunikować swojemu otoczeniu, skąd bierze się moja reakcja na zmianę i czego w tej sytuacji potrzebuję?

Odpowiedzi na takie pytania zazwyczaj rzucają nowe światło na sytuację, a od zmiany perspektywy do zmiany nawyków już niedaleka droga. Jeżeli nowa perspektywa zostanie wsparta innymi niż dotychczas działaniami i doświadczeniami, mamy szansę trwale wpłynąć na nasz dotychczasowy metaprogram i skuteczniej funkcjonować w sytuacji zmiany

Złap dystans i wskocz na falę!

Procesowi zmiany często towarzyszą trudne emocje. Bo coś tracimy, boimy się nieznanego, nagle tracimy kontrolę nad sytuacją, nie mamy strategii na poradzenie sobie w nowych okolicznościach. W trudnych emocjach mózg sięga po najbardziej znane i sprawdzone schematy działania. W efekcie często reagujemy nawykowo i obronnie. Nic dziwnego, że ciężko nam się do zmiany zaadaptować. Wówczas nawet lista takich pytań jak powyżej jest bezużyteczna, bo jesteśmy zakleszczeni w swoim znajomym schemacie reagowania i nie widzimy nic poza nim. Wtedy z pomocą może przyjść uważny coach, który pomoże nam się zdystansować do sytuacji, przyjrzeć jej jak pod mikroskopem w laboratorium i oswoić trudny stan na tyle, aby wypracować nowe przekonania i strategie działania. I wtedy – z dużym prawdopodobieństwem – możemy dosiąść naszej zmiany jak surfer fali i popłynąć tam gdzie chcemy, a nie tam gdzie nas niesie.

 Obrazek pochodzi ze strony www.

 

 

 

 


This Post Has 0 Comments

Leave A Reply




Chcesz otrzymywać miesięczny newsletter pełen inspiracji?Tak, chcę!