Blog

Myśl zdrowo – Seria „Emocje po Twojej stronie” | cz. 5

Nasz ukochany mózg jest zdecydowanie naszym sprzymierzeńcem, jeśli chodzi o walkę o przetrwanie i podtrzymanie gatunku. W tym celu podejmujemy pracę, zarabiamy, żeby zdobyć pożywienie i dach nad głową oraz poszukujemy zaspokojenia ssaczych potrzeb w ramionach innej osoby.  Podejrzewam, że większość populacji może się na tych polach pochwalić mniejszymi lub większymi osiągnięciami. Co się jednak dzieje, gdy mamy przed sobą wyższe cele, idee i wizje? Na ile jesteśmy gotowi się ich podejmować? Jakie strategie obieramy, jak je osiągamy i co robimy z wnioskami, które przynoszą nam sukcesy i… no właśnie: jak byście skończyli to zdanie: porażki? Czy lekcje od życia? Upadki czy cenne doświadczenia?

Sposób, w jaki formułujemy nasze myśli, ma fundamentalny wpływ na to, w jaki sposób się czujemy i jak działamy. W tym artykule chciałabym Was zachęcić do sprawdzenia tego w sposób naukowy. Narzędzia do tego eksperymentu dostarcza Racjonalna Terapia Zachowań, a jego nazwa to 5 Zasad Zdrowego Myślenia.

Warunkiem i jednocześnie wartością każdego eksperymentu jest jego wymiar praktyczny, dlatego proponuję, aby każdy przeprowadził go na własnym „mięsie” czyli autentycznym materiale z myśli, emocji i przeżyć. Do tego celu potrzebujemy intensywnego przeżycia, związanego ze zdarzeniem, które wywołało trudne emocje. Przypomnij sobie to zdarzenie, poddaj je analizie przy użyciu ABCD Emocji i wyłuskaj, co w tamtej chwili na ten temat myślałeś. Przyjrzyj się tym myślom i ocen je przy pomocy 5 Zasad Zdrowego Myślenia. Zadaj poniższe pytania w stosunku do każdej myśli z osobna i zapisz odpowiedzi.

Jesteś ciekawy wyników testu? Sprawdź je w oparciu o poniższe warunki. :)

 

 

Jeśli wyniki testu Twoich przekonań wypadły pozytywnie, ciesz się nimi i rób dalej to, co robisz. :)

Jeśli jednak Twoje wyniki Cię niepokoją, zapraszam do kolejnego artykułu z serii „Emocje po Twojej stronie”, w którym powiemy sobie, jak można wpłynąć na własne myślenie i co nieco przechytrzyć własny mózg. Jednocześnie zaznaczam, że zdrowe myślenie w ujęciu RTZ jest równoznaczne z myśleniem racjonalnym. Nie ma zaś wiele wspólnego z pozytywnym myśleniem, które każe widzieć szklankę do połowy pełną mimo, że w jej dnie jest wielka dziura. Ale o tym w następnym odcinku. :)

Obrazek pochodzi ze strony www.


This Post Has 0 Comments

Leave A Reply




Chcesz otrzymywać miesięczny newsletter pełen inspiracji?Tak, chcę!