Blog

Emocje po Twojej stronie – inauguracja serii

Niejednokrotnie pisałam na blogu o emocjach i zarządzaniu nimi. Dopóki będę tego bloga prowadzić, temat będzie się przewijał i pojawiał w różnych odsłonach, bo uważam, że aby dokonać zmiany na lepsze w swoim życiu, fundamentalne znaczenie ma uznanie faktu, że mamy wpływ na własne emocje. To my możemy rządzić naszymi emocjami i w efekcie świadomie sterować swoim życiem, a nie odwrotnie. 

Dlatego zapowiadam serię artykułów pt. Emocje po Twojej stronie. Seria będzie oparta o podejście zwane w psychologii Racjonalną Terapią Zachowań, z powodzeniem wykorzystywaną w coachingu.

Inspiracją do powołania zapowiadanego cyklu była jedna z moich trenerek 😉 oraz warsztat organizowany przez krakowski ICF na temat Narzędzi Racjonalnej Terapii Zachowań w coachingu. Na otwarcie serii przedstawiam krótką relację ze wspomnianego warsztatu.

Gdy dostałam na niego zaproszenie od ICFu, w pierwszej chwili zastanowiło mnie, co też wspólnego ma coaching z terapią?… Przecież niemal każda charakterystyka coachingu oparta jest na przeciwieństwach w rodzaju: coaching to nie terapia. Tak też dotychczas objaśniałam naturę coachingu moim klientom, zwłaszcza po to, żeby ich uspokoić, że nie będziemy rozdrapywać ran, grzebać w przeszłości, analizować relacji z matką ani cofać się do życia płodowego. Po chwili zastanowienia jednak przypomniałam sobie, że przecież cały mój ulubiony nurt poznawczo-behawioralny w terapii oferuje narzędzia, które śmiało można zastosować w coachingu, pozostając w zgodzie ze sztuką. Co więcej, mnie samej się czasem zdarza sięgać po te narzędzia! Tym bardziej cieszyłam się, idąc na warsztat, bo liczyłam na uporządkowanie zależności między coachingiem a terapią.

Warsztat prowadził Tomasz Drożdż – człowiek, który dość szybko zrobił na mnie spore wrażenie swoją bezpośredniością, doświadczeniem w temacie, który prezentował, humorem, ale też powagą, którą przybierał, opisując trudne przypadki ze swojej praktyki klinicznej. Tytułem wprowadzenia przywołał historię i twórców Racjonalnej Terapii Zachowań. RZT jest podejściem terapeutycznym opracowanym w latach 70-tych XX w. przez amerykańskiego psychiatrę Maxie C. Maultsby’ego. Maultsby rozwinął je i przystosował do wykorzystania w wielu dziedzinach:  poradnictwie, biznesie, coachingu. RZT jest również stosowana w psychoonkologii przy użyciu narzędzi, które Maultsby w latach 80-tych dostosował wraz z Carlem Simontonem – onkologiem i psychoonkologiem – do pracy terapeutycznej z terminalnie chorymi pacjentami onkologii. Ciekawą rzeczą jest to, że narzędzia, które proponuje Maultsby są na tyle proste i bezpieczne, że mogą służyć do samodzielnej refleksji i pracy z własnymi przekonaniami. Ich twórcy wręcz do tego zachęcają, twierdząc, że skoro człowiek tak czy inaczej prowadzi ze sobą wewnętrzny dialog, to autoterapia w oparciu o ich narzędzia może być jedną z najtańszych i stosunkowo skutecznych. Wystarczy kartka, długopis i trochę dystansu i zaangażowania. :) A efekty są powalające.

Po części teoretycznej prowadzący postawił kilka mocnych tez, które przez część uczestników zostały przyjęte z niemałymi emocjami, a czasem sprzeciwem. Jeśli w mojej głowie rodziły się podobne reakcje, to po przeprowadzeniu dowodów w postaci kilku prostych ćwiczeń i przykładów teraz już ich nie nawet pamiętam. :) Mogę stwierdzić, że ten warsztat zrobił mi pranie mózgu z bardzo pozytywnymi skutkami. :)

Na dobry początek zatem chciałabym Wam zaprezentować tezy i założenia Racjonalnej Terapii Zachowań. Przeczytajcie je, rozważcie i wróćcie tu w ciągu najbliższych dni po szersze opracowanie.  Każdy kolejny post z zapowiedzianej serii będzie zawierał odpowiednie przykłady na poparcie tezy. Możecie również spodziewać się ćwiczeń do przetestowania na własnej korze mózgowej :)

Założenia Racjonalnej Terapii Zachowań:

  1. Sami jesteśmy twórcami swoich emocji, ponieważ emocje są wynikiem naszych przekonań. Charakter przekonań może być dla nas wzmacniający albo ograniczający.
  2. Nie fakty powodują nasze zdenerwowanie, lecz raczej nasza opinia o nich. ” Epiktet
  3. Reakcje są prawdziwe i logiczne, ale tylko wobec przekonań, które je wywołały.
  4. Zdrowy mózg nie gwarantuje zdrowego myślenia. Przejmij nad nim kontrolę!

I jak, trudno się (nie) zgodzić, prawda?

 

Obrazek pochodzi ze strony www.


This Post Has 0 Comments

Leave A Reply




Chcesz otrzymywać miesięczny newsletter pełen inspiracji?Tak, chcę!